På grund av att det blivit enklare och billigare att flyga i världen har det i sin tur gjort att det finns otroligt många hotell att välja mellan. Större delen av tiden innan resan brukar gå åt till att hitta och boka det perfekta hotellet som passar ens egna preferenser. Dock kan det ibland kännas som ett omöjligt projekt att hitta det perfekta hotellet. Hotellet ska heller inte endast hittas utan man vill gärna se och höra vad andra gäster har tyckt om hotellet. Då är det tur att det finns olika bokningssidor som kan lista hotell efter önskemål som man själv valt att ställa in.
Hotels.com är en sådan hemsida och företaget grundades år 1991. Från början hette företaget Hotel Reservations Network men det bytte namn elva år senare. På deras hemsida får konsumenter tillgång till över 325 000 olika hotell i nästan alla världens länder. De hotell som finns att tillgå på hemsidan går alla att boka online, direkt via Hotels.com:s egna hemsida. Således innebär detta att man som konsument alltid kan vända sig till dem med frågor eller liknande.
Webbsidor runt om i hela världen
Hotels.com har vuxit väldigt mycket sedan det grundades och deras hemsida tillåter i princip alla som har en stabil internetuppkoppling att boka hotellen. En faktor som har bidragit till deras stora tillväxt är att de erbjuder sina kunder ett bra sökfält. Kunder kan exempelvis filtrera sina sökningar på geografisk plats, omdöme eller om hotellet ska ha pool eller inte. En annan sak som gjort att de blivit så stora är möjligheten att boka hotellen till ett förmånligare pris än på exempelvis hotellets egna hemsida. Hotels.com har även en kundklubb som gör det möjligt att få bonus så som var tionde natt gratis.
Hemsidor som denna har underlättat sökandet efter hotell för kunderna då de slipper sitta och leta hotell på flera olika hemsidor. Sedan uppskattar många av konsumenterna deras bonussystem som gör att de får något tillbaka av att använda hemsidan.
Mer än bara hotell
Hotels.com har även valt att utöka sitt företag till mer än att endast erbjuda hotell. De har på senare tid även valt att börja publicera reseguider till olika platser i världen. Detta för att underlätta för konsumenterna och ge dem tips på vad de kan göra under sin resa. Resguiderna skrivs av olika personer som själva rest och besökt platserna. Varje artikel innehåller tips om vad som exempelvis är värt ett besök i staden eller landet.
Detta syftar till att underlätta för konsumenten som i sin tur kan boka ett hotell exempelvis nära landmärket eller stranden som resguiden tipsar om. Således syftar dessa resguider till att ge konsumenterna ett mervärde, vilket flertalet konsumenter uppskattar då det känns som de får det lilla extra.